אתם טובים בלכתוב.

לא וואטסאפ, ממש כתיבה. אולי אמרו לכם את זה.
אולי הרגשתם את זה לבד.
אולי תמיד רציתם להיות. 

אולי גם וגם וגם. 

אולי אתם בכיתה י – י״ב ואוהבים לכתוב סיפורים. אולי מחשבות.
אולי דעות. אולי רגעים ומצבים.
ואולי דברים לא קשורים שכולם בסוף קשורים אליכם.

אולי אתם לא יודעים מה אתם רוצים לעשות עם זה,
לאן אפשר לקחת את זה ומה בכלל אפשר לעשות עם כתיבה ב-2022.

אבל אנחנו יודעים.

אנחנו כותבים את עצמנו – את חיינו, את חוויותינו ומחשבותינו – בגוף ראשון, ועובדים בזה כבר שנים.

גילינו את הכתיבה בערך כשהיינו בגיל שלכם (בדיוק לפני שבועיים. וקצת. ועוד קצת), וכבר אז ידענו שמצאנו נשק סודי שהוא לגמרי שלנו. כתבנו מאז במחברות וביומנים, ואחר כך בספרים, בטורים בעיתון, בסדרות טלוויזיה, בסרטים וגם בבלוגים ובפוסטים.

מאז אנחנו מלמדים, בשיטה שפיתחנו, איך לכתוב את הטקסטים בגוף ראשון הכי טובים שאפשר. כאלה שהמון אנשים ירצו לקרוא.

העברנו את הסדנה שלנו, “לכתוב את עצמי”, עשרות פעמים לאלפי מבוגרים.

אבל אנחנו זוכרים היטב את הזמן שבו גילינו את הכתיבה. את ההרגשה שאין בסביבה מבוגר אחד שיסביר מה עושים עם הגילוי המרעיש הזה. 

עד עכשיו. 

כי עכשיו אנחנו רוצים להגיע גם אליכם.

“לכתוב את עצמי” לגילאי 16 עד 18. שמונה שבועות שיהפכו אתכם לכותבים בגוף ראשון (ובכלל!) הכי טובים שתוכלו להיות.

רוצים? שוקלים? מתלבטים? אין ספק שייתכן? דברו איתנו.

604772

אנחנו לא עוד סדנת כתיבה

אנחנו לא מלמדים ״פרוזה״ או ״כתיבת סיפור״, אלא לכתוב את הדבר היחיד שיש לך אפשרות לכתוב ממש טוב: את עצמך. את הקול הכותב הייחודי שרק לך יש אפשרות להשמיע. לגלות, יחד איתך, את הטקסטים שרק לך יש את היכולת לכתוב.

ואנחנו יודעים בדיוק מה עובר לך בראש עכשיו

אני לא מספיק מעניין. אני לא מספיק מעניינת.

למה שמישהו ירצה לקרוא דווקא אותי? 

אין לי שום דבר חשוב להגיד.

וכמובן, האהוב עלינו מכולם: מה יהיה אם אמא שלי תקרא את זה?

אנחנו מכירים את המחשבות האלה . הן עברו לנו בראש אלפי פעמים. בחלק מהפעמים אחרי שאמא שלנו קראה את זה.

אבל בגלל שהיינו במקום הזה, אנחנו יודעים איך לנצח את המחשבות האלה.

ואנחנו גם יודעים איך להפוך את המילים שלך לדבר שמאות ואלפי אנשים ירצו לקרוא.

מה נלמד בסדנה?

אז מה תגידו, באים לכתוב איתנו?

מה שונה בסדנה שלנו?

חשדנו שאתם עשויים לשאול. אז הנה:

מנחת הסדנה

רותם ניר - נחמיאס

בוגרת החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת״א ובעלת תואר שני בביבליותרפיה (טיפול באמצעות תהליכי כתיבה) מסמינר הקיבוצים, עם ותק של עשר שנים בתחום הטיפול באוכלוסיות שונות.

תסריטאית ושחקנית, פיתחה כמה וכמה תוכניות טלוויזיה (וגם הופיעה בהן) ובשנים האחרונות מקדישה את חייה לעריכת ספרים ולליווי כותבים בתהליך הכתיבה והיציאה לאור.

מלווי התוכנית ומנחים אורחים

עומר ברק

מחבר רב המכר ״לחוץ חתונה״, אשר הגיע למקום הראשון ברשימות רבי המכר ולמעמד ספר זהב. תסריטאי הסרט ״לחוץ חתונה״. בקרוב יצא לאור ספרו ״כולם לחייך״, זכויות ההסרטה נרכשו עוד טרם יציאת הספר.

רענן שקד

כותב הטור השבועי ״סיירת שקד״ במוסף ״7 ימים״, וכן כתבות מגזין וטור שבועי במוסף ״7 לילות״. יצר את הסדרה הקומית המצליחה ״בלתי הפיך״ לערוץ 2 המבוססת על חייו. פרסם שלושה ספרים.

כולנו יודעים איך מספרים סיפור בצורה אינטואטיבית, אבל משום מה אנחנו מפריעים לעצמנו בדרך.  אז מה זה סיפור ואיך להפוך אותו אפקטיבי אפילו יותר כשנכתוב אותו? בשיעור נתגבר על כל המוקשים שמונעים מאיתנו להיות מספרי הסיפורים הטובים שאנחנו, ונלמד איך מוצאים מאגר בלתי נדלה של רעיונות. וגם על יופיים של סיפורים טריוויאליים, ומצד שני סיפורים שרק אנחנו יכולים וצריכים לכתוב. מה הסיפור שאנחנו רוצים לכתוב אבל חוששים, איך להפסיק להיות כלליים ולהתחיל להיות קונקרטיים ובעיקר – איך להתחיל להנות מזה.

איך מוצאים את הפרסונה הכותבת שלנו? מה הקול שלנו, הטון שלנו, הדבר שיוצא מאיתנו באופן הטבעי ושיהפוך מזוהה איתנו? ואיך עובדים עם השריטות והחולשות שלנו? איך מפסיקים להתבייש בהן ומתחילים להניח אותן על הנייר? כי ככותבים יש לנו שליחות: לתת קול לקוראים שלנו. לאנשים שאינם כותבים. לגעת בהם באופן שיגרום להם להגיד: זה מה שאני מרגיש. זה מה שאני חווה. זה מה שהייתי צריך שמישהו יכתוב. זה מה שגורם לי להרגיש רק טיפה פחות לבד. וכתיבה כזו – כתיבה אמיתית שחיכתה לצאת מתוכנו – יכולה לחולל שינוי אמיתי עבורנו וגם עבור הקורא.
כדי להבין את הפרסונה הכותבת שלנו ואיך לעבוד איתה נעקוב אחרי לא מעט דמויות מוכרות ואהובות ביצירה העכשווית ונבין למה התאהבנו בהן מלכתחילה, ואיפה אנחנו מתחילים להשתלב בתנועה.

איך מתרוממים מהסיפור הקטן שלנו לעבר ניסוח של משהו משמעותי ואוניברסלי יותר? למה היכולת הזאת היא בדיוק מה שמבדיל בין טקסט זניח לטקסט זכיר ורלוונטי? איך מוצאים תובנה? מה קומיקאים וסופרים גדולים לימדו אותנו על כתיבה ותובנות, ואיך מתחילים לחקור את העולם שסביבנו כדי לכתוב עליו ממקום שטרם נכתב? הפרטי הוא האוניברסלי, החוויה שלנו – קטנה וטריוויאלית ככל שתהיה – מקפלת תמיד קומה נוספת, אמת גדולה יותר שצפה דרכה. נלמד לזהות אותה, לעבוד איתה, לתת לה מקום בטקסטים שלנו, כי בסוף היא מה שנשאר.



מהו הכלי החשוב ביותר שכותבים לא מכירים? איך, כדי לספר על עצמנו ולהגיד משהו משמעותי, אנחנו דווקא יוצאים מתוך עצמנו ומתארים את העולם? ואיך הופכים את התיאור הזה, את העולם המתואר המסוים הזה, לשלנו? כי “תיאור” הוא הרבה יותר מכלי טכני או מחלק משעמם בספר שחייבים לעבור. תיאור – ובעיקר מה שאנחנו נקרא לו “כתיבת צבע” – הוא הכלי החשוב ביותר שלנו בבואנו לשים את עצמנו במרכז, להיות המנסרה שדרכה מועבר העולם אל הקורא שלנו, להעביר סיטואציה, אמירה, אהבה וזעם. נראה איך עשו את זה אורוול, המינגוויי, דיוויד פוסטר וולאס ואחרים, ואז נעשה בעצמנו.

מילים. איך עובדים איתן כדי להפוך אותן להכי אפקטיביות שאפשר? איך מתחילים לערוך את עצמנו כדי לשפר את עצמנו? איך מבינים מתי לקצר, מתי להרחיב, מתי מעט הוא יותר, מתי שפה רזה ומתי גבוהה, ואיך להשיג מקסימום אימפקט רגשי בכמות המדויקת ביותר של מילים ומהלכים? כי זו לא אינטואיציה; זה רגש וזה יידע וזה מקצב וזה חיבור אישי. וזו גם עבודה עם דראפטים והיכולת להדק ולדייק. בדרך להבין איך עושים את זה נכון, נראה מה פרסומות יכולות ללמד אותנו, איך נכתבים הטקסטים הקצרים האפקטיביים והמרגשים ביותר, ומה קולומביה (המדינה, לא האוניברסיטה) יכולה ללמד אותנו על כתיבה. שיעור שיהפוך אתכם לא רק לכותבים, אלא גם לעורכים טובים יותר. קודם כל של עצמכם.

כן, אנחנו מוכרחים לכתוב אמת. וכן, אנחנו מוכרחים להמציא. ואנחנו צריכים לעשות את שני הדברים באופן שיגרום לקורא להגיד: אני מאמין לו/לה, ואני מוכן גם להשעות מדי פעם את אי-האמון רק כדי להמשיך לשמוע את הסיפור שלו/ה.
אז מהי האמת שתמיד צריכה להיות בכתיבה גם כשאנחנו משקרים דרך השיניים ומגזימים או פשוט ממציאים דברים? איך יוצרים סיטואציה או עולם דמיוניים באופן משכנע ואמין לחלוטין? נעבוד על היכולת שלנו לקחת את זה צעד נוסף, לשחק עם גבולות המציאות והאמת, לשאול “מה היה קורה אם”, לא להתנתק מעצמנו אבל עדיין להתחבר למשהו שלא קרה לנו, משהו גדול יותר, ולהפוך אותו לשלנו – ועדיין להישאר כותבים משכנעים ומצוינים.

איפה הכתיבה שלנו נעצרת? איפה אנחנו בולמים את עצמנו ואומרים “עד כאן”? איפה יכולת החשיפה והסיפור שלנו מתנגשים חזיתית ובאופן מבהיל ב”מה אם אמא שלי תקרא את זה”? בשיעור הזה נפרוץ מחסומים. נבין איך אפשר לכתוב בדיוק את הדבר שחיכינו לכתוב תמיד, ונתחיל לעשות בדיוק את זה באמצעות כלי מיוחד שיאפשר לנו לכתוב מבלי להיחשף, וללכת כל הדרך עד ליעד. שיעור שלא תשכחו.

נעסוק בעוד כמה סוגי כתיבה אישית שלא הגענו אליהם – כן, כולל שירה! כולל פורמטים אפילו פחות נפוצים אבל יותר פופולריים! – ואז נראה איך עוברים מכאן לדמויות, לסיטואציות, לעלילות עם תפניות, ובעיקר ליכולת להמשיך לכתוב את עצמנו גם כשאנחנו כותבים אחרים – לפעמים אחרים מומצאים לחלוטין – ומצבים שאינם בהכרח מוכרים לנו משום ניסיון אישי. נבין איך אפשר לשחק עם הקול הכותב שלנו ולהתאים אותו לדמות ולמקום, ואיך לוקחים את כל מה שלמדנו עד היום לשלב הבא ולפרויקטים ארוכים יותר מבלי להיבהל בדרך.

הפרטים הטכניים

הסדנה פועלת בהתאם לתנאי התו הסגול לעסקים.
ניתן להשתתף באופן פעיל בסדנה גם דרך הזום.