אולי הוא סיפור האהבה הפרטי שלך.
אולי הוא סיפור האהבה שהיית רוצה שיהיה לך.
אולי הוא סיפור האהבה שיש כמוהו רק בספרים ובסרטים.
או שזה לפחות מה שנדמה לך.
וכן, ידוע לך איפה המדינה שלך נמצאת על הגלובוס.
וכן, ברור לך מהו סט הנושאים שמצפים מכותבים ישראלים לעסוק בהם.
ובכל זאת, בוער לך בעצמות לכתוב אהבה. סתם ככה, סיפור פשוט על בחור ובחורה (או בחור ובחור! או בחורה ובחורה! לנו לא אכפת!) שנפגשים.
ככה קל לחלום – ככה מסובך להגשים
כי האמרה השחוקה ביותר על קומדיות רומנטיות בישראל היא שזה לא תופס.
ולא תפס.
וגם לא יתפוס.
שהקהל הישראלי והציני לא יכול להתחבר לז׳אנר אמריקאי כל כך.
שאי אפשר לכתוב קומדיה רומנטית בעברית.
שהמרחק בינינו לבין קומדיות רומנטיות רחוק כמו לוס אנג׳לס מפתח תקווה.
ושפתח תקוה היא לא ממש סקסית.
וסקסית, אגב, זו בכלל לא מילה בעברית.
אבל אפשר.
וכשיודעים לעשות את זה כמו שצריך, לא תאמינו כמה רחוק אפשר להגיע.
חלמתי לכתוב קומדיה רומנטית בגיל 15, ושמעתי את כל המשפטים המבטלים כולם.
לעיתים הם היו הרבה יותר ממשפטים.
פרוייקט הגמר שלי במגמת הקולנוע בתיכון נפסל על ידי משרד החינוך בטענה ש״אין כזה ז׳אנר קומדיה רומנטית״.
כשהכרזתי במסלול הכתיבה היוצרת של אוניברסיטת תל אביב שאני עובד על קומדיה רומנטית בעברית נתבקשתי להחליף ל״משהו רציני יותר״.
משסירבתי בעקשנות, סולקתי מהחוג ללא אפשרות לשוב.
מסע בין זכייניות הטלוויזיה בניסיון למכור את ״לחוץ חתונה״ עוד לפני שהיה ספר הסתיים בהסברים מלומדים למה זה אף פעם, לעולם, לא יעבוד.
ולפעמים גם סתם בצחוק מזלזל.
ולמרות שזה היה קשה ומתיש ומבאס ולא רומנטי בעליל, לא הרמתי ידיים. קראתי עוד ספר וראיתי עוד סרט ופירקתי עוד יצירה לגורמים בניסיון לפצח את המבנה האטומי של הז׳אנר היחודי הזה ואז לכתוב אותו בישראלית.
ואחרי 15 שנה של עבודה מאומצת, הרגשתי שמצאתי את פריצת הדרך שחיפשתי.
ולראשונה בישראל יש סדנה שמלמדת איך לעשות בדיוק את זה, ויכולה להוציא את סיפור האהבה שלך לדרך.
קומדיה רומנטית – קווים לדמותה
יש לנו הרבה מאוד כבוד לז׳אנרים האחרים על מדף הספרים, ובכל זאת אנחנו נצא בהצהרה פומפוזית ונכריז: אין סוגה קשה יותר לכתיבה מאשר סיפורי אהבה. לא רק שהז׳אנר הזה התחיל לפני כולם, זהו גם הסיפור היחיד שבו הקהל יודע (לרוב) את הסוף.
אה, וכאילו שזה לא מספיק, יש לו גם מאפיינים יחודיים משלו שאין לאף סיפור אחר.
מסוויבל ועד קיוט מיט, מהפגישה הראשונה ועד המשבר הגדול, נכיר את כל התחנות שבהן כל קומדיה רומנטית עוצרת ונלמד את המבנה הייחודי של קומדיות רומנטיות ואת המכנה המשותף של כל סיפורי האהבה הגדולים ביותר בהיסטוריה.
הזוג הרומנטי – קווים לדמותו
הגיבור והגיבורה הרומנטיים שונים לחלוטין מגיבורים בז׳אנרים האחרים. במפגש הזה נלמד את כל המאפינים היחודיים של הזוג המיועד, איך כותבים אותם נכון, מה כל אחד מהם רוצה, ומה הם יצטרכו לעבור כדי לקבל את זה.
זאת ועוד, נלמד איך מוצאים את הגיבור שיכול לככב בקומדיה רומנטית בכל אחד מאיתנו, כיצד תכונות האופי שאנחנו שונאים בעצמנו יכולים לשרת אותנו נאמנה ואיך סיפור ההיכרות הפרטי שלנו יכול להפוך לקומדיה רומנטית שכל אחד ישמח לקרוא.
אהבה ישראלית? יש דבר כזה?
הסצינות האמריקאיות הגדולות שכולנו למדנו לאהוב לא יכולות לעבוד בישראל. נקודה. בעוד שבארצות הניכר אפשר להגיע עם בת הזוג החדשה בכריסמס ולהגיד ״אבא, אמא, זו דיינה ואנחנו יוצאים כבר שנתיים״, כאן ההורים שלך גרים חמש דקות הליכה ממך ואם לא הבאת את דנה לארוחת שישי אחרי שני דייטים הם כבר ידאגו למצוא אותה בעצמם בפייסבוק.
או יגלו שהיא עובדת עם רוחמה, האחיינית מדרגה שלישית של אמא שלך.
אה, ורק תנסו לרדוף אחרי מטוסים בנתב״ג כשאהבת חייכם עוזבת את הארץ. נראה אתכם מצליחים לעשות שלושה צעדים על המסלול מבלי שצלפים יורידו אתכם בלי לחשוב פעמיים.
יש לנו אהבה מקומית. משלנו. עם מאפיינים יחודיים משלה. ובשיעור הזה נחקור אותה ונגלה יחד איך והאם בכלל אפשר לנסות לסגור את הפער בין שיקגו לנתניה וההמפטונס לכפר יונה, והאם בכלל צריך.
איך כותבים אהבה בעברית?
אוצר המילים העברי בהחלט לא עושה חיים קלים לכותבי האהבה הציונים. אביונה במקום אורגזמה, אהבהבים במקום פלירטוט, פגישת חיזור במקום דייט, משגל במקום סקס, מחבב במקום לייק, חרמן במקום הורני, כובעון במקום קונדום ואף מילה על הניסיון המביך לפצח את הסוגיה איך כותבים איברי מין בעברית מבלי להישמע כמו ספר ילדים דידקטי משנות השמונים. נצא למסע מרתק מ״חמישים גוונים של אפור״ ועד עמיחי ואלתרמן, ויחד נבין מה גורם לנו להתאהב, למה התפיסה של כולנו (כן, גם שלך) לגבי אהבה היא מוטעית ואיך כותבים את זה בדרך הייחודית שלנו.
*המשוב יינתן בכפוף להגשת טקסט
שימו לב! מספר המשתתפים בסדנה מוגבל!
מחבר הספר ״לחוץ חתונה״, אשר הגיע למקום הראשון ברשימות רבי המכר, למעמד ספר פלטינה, היה ספר הפרוזה הנמכר ביותר לשנת 2017 וזכה לשבחי המבקרים.
תסריטאי הסרט ״עוד סיפור אחד״, המבוסס על ספרו, שהפך לשובר קופות בכיכובם של גורי אלפי, ליאור אשכנזי, דינה סנדרסון, דניאל גל, מעיין בלום, אביב אלוש וכן, זה לגמרי ניים-דרופינג, אבל הוא הרוויח את הזכות ביושר.
הקומדיה הרומנטית החדשה שלו, ״כולם לחייך״, תצא לאור במהלך 2022. זכויות העיבוד לסדרת טלוויזיה נרכשו עוד טרם יציאת הספר.
מנחה את סדנת הכתיבה ״לכתוב את עצמי״ בשבע השנים האחרונות יחד עם רענן שקד ורותם ניר-נחמיאס, ורק חיכה להזדמנות לדבר על קומדיות רומנטיות כל היום.
בוגרת החוג לתיאטרון באוניברסיטת ת״א ובעלת תואר שני בביליותרפיה (טיפול באמצעות תהליכי כתיבה) מסמינר הקיבוצים, עם ותק של עשר שנים בתחום הטיפול באוכלוסיות שונות.
תסריטאית ושחקנית, פיתחה כמה וכמה תוכניות טלוויזיה (וגם הופיעה בהן), אם כי לנצח תיזכר בתור החברה הערבייה של חפר ב״רמזור״.
בשנים האחרונות מקדישה את חייה לעריכת ספרים ולליווי כותבים בתהליך הכתיבה והיציאה לאור.
ספר הביכורים שלה, ״מלכת הכיתה״, יצא לאור במהלך 2023.