לכתוב את עצמי, בשלוש מערכות

איך הופכים את החיים שלך לסרט או סדרה

מנחים: רענן שקד ונועה לזר-קינן

מאיפה מתחילים תסריט?

תסריט. הקסם הזה שבו משהו שכתבת הופך לסרט, סדרה, מחזה או סתם שלוש דקות ממש טובות ברשת, ומגיע לקהל צופים.

איך כותבים תסריט שמבוסס על הדבר היחיד שאנחנו מכירים ממש טוב: אנחנו? החיים שלנו? איך לקחת רגעים, סצינות, דמויות, או רק השראה מהדברים שעברנו בחיים ולהפוך אותם לתסריט שיעניין קהל רחב?

קודם כל, בואו נלמד תסריט.
אחר כך, בואו נראה מה אצלנו בחיים יכול להפוך לכזה.
ובסוף, בואו נשלב.

כן, אני בפנים! דברו איתי!

מה התסריט שלך?

צברת בחיים מספיק רגעים שעליהם אמרת לעצמך “לא, אין דברים כאלה” ומספיק דמויות שעליהן אמרת “לא, אין לתאר”.
אבל יש.
יש דברים כאלה, ויש לתאר, ויש אפשרות לקחת את אירועי ודמויות חיינו, לחלץ אותן מהשרירותיות המקרית של החיים ולהפוך אותן לחלק מנראטיב מתוסרט היטב.

מה נצטרך ללמוד כדי לעשות את זה?

כל מה שתסריטאות טובה מורכבת ממנו:

נלמד דמויות: מהי דמות ראשית בעלילה מתוסרטת ואיך מאפיינים אותה, איך בוראים דמויות נוספות באופן שמתכתב עם הדמות הראשית, ומה יכול להפוך גם אותנו לדמות מעניינת מספיק כדי להיות הגיבורים של התסריט שלנו.

נלמד סיפור: מה לתסרט, מה לספר, ובעיקר איך בונים מהלך סיפורי, אירועים מחוללים, תפניות, קונפליקטים, סיבוכים והתרה. מהם מרכיבי הסיפור ההכרחיים לתסריט טוב.

נלמד סצינה: מהי סצינה, איך בונים כזאת ואיך משתמשים בה כאבן-בניין בתוך מערכה ותסריט שלם.

ונלמד, כמובן, תהליכי עבודה בתסריטאות, מרעיונות ופיתוח ועד לכתיבה, שכתוב והגשה.

אה, וגם נכתוב. כמה שיותר.

סדנת הכתיבה שלנו תיתן לכם, בארבעה מפגשים, את כל היסודות והכלים לכתיבת תסריט המבוסס על אירועים ודמויות מחייכם. והזדמנות להתחיל לכתוב, וקהל, ומשוב ומסגרת. ואולי תצאו ממנה עם תסריט או תחילתו של תסריט המבוסס עליכם, ובוודאות תצאו עם רעיונות וכלים שיאפשרו לכם לפתח ולכתוב כזה.

דברו איתי, אני מחכה לשמוע מכם!

מה שונה בסדנה שלנו?

מה נלמד בסדנה?

מיהו גיבור ומה יהפוך אותנו לגיבורים של סיפור? מהי דמות? פרוטגוניסט, אנטגוניסט, איך מבססים ומאפיינים את עצמנו ואת האחרים בסיפור, איך כותבים דמויות רחוקות מאיתנו, מה מניע גיבור ומה לא.

איפה הדרמה? על מה לכתוב, מהו סיפור ומה פחות, מהו מהלך סיפורי, איך מקדמים סיפור, אירוע מחולל, תמה, ערכים, רעיון שליט ואיך בעצם בונים את כל זה.

נשמתו של הסיפור: קונפליקט. קושי. מכשול. פער בין מחשבה לאמירה ולביצוע בפועל. רצון מודע מול רצון לא מודע. מונולוג פנימי. דיאלוג חיצוני. סיכון, מה על כף המאזניים.

מבנה ותוספות –
הסצינה, המיזנסצינה, נקודת המפנה, המערכה, הרזולוציה, הסיום. תהליכי עבודה, סדרה מול סרט ומחזה.

בסיום כל מפגש יקבלו המשתתפים תרגיל כתיבה ומשוב אישי כתוב ומפורט*

*המשוב יינתן בכפוף להגשת טקסט

כן, דברו איתי!
הפרטים הטכניים:

שימו לב! מספר המשתתפים בסדנה מוגבל!

מנחי הסדנה
רענן שקד

כותב הטור האישי “סיירת שקד” במוסף “7 ימים”, יוצר ותסריטאי הסדרה הקומית המצליחה “בלתי הפיך” לערוץ 2, המבוססת על חייו, מחבר שלושה ספרי פרוזה וכותב מגזין ב”ידיעות אחרונות”.

נועה לזר-קינן

מחזאית, תסריטאית ושחקנית. כותבת הטור “זה לא מה שהבטיחו לי” בדיגיתל של עיתון “הארץ”. מחברת הספר “תרנגולת וביצה”.
תסריטאית בסדרות “החממה”, “שכונה”, “ג’ינג’י”, “כפולה”, “אבא מטפלת”, “בת השוטר” ועוד. בין מחזותיה: ״ברטוד ואגנס” (תיאטרון “הבימה”), “ילדי בית העץ”, “מושלמת”, “חלומות של אחרים” ועוד.

אני בפנים, דברו איתי!